Multiméter

Egy lelkes amatőr - elektronika, hangfal, erősítő, minden amit szerelni lehet-kedvelő srác - próbálkozásai cikkekbe foglalva, illetve bármi más, ami jön. Frissítési gyakoriság változó (ahogy kedvem lesz). Ha valamit szeretnél: molnar.bence08@gmail.com

Címkék

135 (1) 4 ohm (2) 511 (1) aiwa (1) bakelit (1) cr 138 (2) el (1) el135 (1) elac (1) építés (2) hs (1) hs511 (2) hs 511 (1) kazettás magnó (2) laminált parketta (2) lejátszó (1) lp (1) minimax (2) nc 430 (1) orion (4) osb lap (2) pioneer (1) pioneer a-44 (1) rádió (2) sal (2) sx-450 (1) sx-550 (1) sx450 (1) sx550 (1) sx 450 (1) sx 550 (1) tesla (1) tesla nc 430 (1) vdo (2) videoton (1) vinyl (1) Címkefelhő

ELAC EL 135

2013.08.07. 13:46 eMBi07

Na, tessék! Megkaptam az első szemrehányásomat. Pici barátom kifogásolta rajtam, miért nem írtam az ELAC-okról cikket, pedig ígértem neki. Elég jó a memóriám, de ilyen ígéretre nem emlékszem. Vitatkoztunk kicsit erről (ígérted-neem, nem ígértem-de igen, ígérted-mondom nem ígértem, nem vagyok hülye) majd végül arra jutottam, hogy bizony megérdemel az a hangfal is egy cikket, hiszen járt a szerelőasztalomon.

elac1..jpg 

Ezeknek a hangfalaknak érdekes történetük van. Pici apukája Ausztriában dolgozik, és az egyik alkalommal látta ezt a hangfalpárt, amit előző gazdája ki akart dobni. Ő meg tudja, hogy milyen hangfalbuzi a fia (is :D ) ezért elhozta neki. Külsőre borzasztó állapot jellemezte, ami még ma is van neki, de egy alapos pucolástól azért aranyosabb összképe lett. Mi volt a hibajelenség? Borzasztó kinézet, nyilván ez azért valamennyire orvosolva lett, a mély gumipereme pár helyen lyukas, borzasztóan recsegő középsugárzók és nem szóló magassugárzók. Na, akkor lássunk is neki!

 elac2..jpg

Előszóként annyit, hogy az elején nagyon lenéztük ezt a hangfalat. Koszos, ronda, nem is szól jól. Tényleg csak azért akartuk olcsón megcsináltatni, mert ingyen volt. Aztán amikor jó lett, elképedtünk, milyen hangja van. Mikor utána lestem a neten, kiderült, hogy ezek hihetetlen értékes hangfalak. Nyilván eredetileg nem így néztek ki, de a szép állapotú EL135-ért, akár 150-200 eurót is elkérnek, ha nem többet. Már ha egyáltalán van feltéve eladó hangfal. Mert elég ritka a típus. Szabályosan leesett az állunk.

A mosás és a gumiperem ragasztás hamar megvolt. Nagyon jó mélyek vannak benne. Ezek 20 cm-es Tesla mélynyomók, méghozzá az erősebb 100W-osak. Rengeteg hangfaltípusba használták. A perem ugye gumi, a belseje pedig nagyon erős papír. Hihetetlenül jól bírja a hangerőt.

 elac6..jpg

Utána szétbontottam a magassugárzókat. Ugye a magassugárzó fekete pilléjére rá van ragasztva a csévetest, azon pedig van a rézhuzal. Namármost, amikor nagyon óvatosan kiemeltem ezt az egész pillét a mágnesből, a rézhuzal akadály nélkül jött le, és össze-vissza szakadt. Valaki az előző ’javításnál’ ezt nem elég körültekintően, központosan rakta be, hanem csak fogta aztán összecsapta a dolgokat. Így a csévetest deformálódott, elengedett a ragasztás, és a rézhuzal szanaszét ment. Ugyanez volt a helyzet a másik magasnál is. Eszméletlen, mikre nem képesek egyesek. Így sajnos mindkét magas menthetetlen volt. Újra lehetett volna huzalozni horror összegért, de az egész ramaty állapotban volt, minden ragasztás elengedett. Így ide kellett cseredarab, lehetőleg méretpontos, mivel az összes hangszórónak ki van vágva a helye.

 elac3..jpg

Következtek a közepek. Előre féltem, hogy ezekkel is hasonló gond lesz. Az egyik hangszóró multiméterrel mérve rendben volt, a másik viszont szakadást jelzett. Meg is találtam az okát. A rézhuzal kivezetése elszakadt a pille csatlakozóinál. 1 órába telt, míg sikerült visszaforrasztanom a helyére. Állapotra jók voltak, óvatosan összeraktam őket.

Még a mélyek ragasztásánál meglestem a hangváltót. Ránézésre rendben volt, javítás nyomát nem láttam rajta. A két mély közül, mint ahogy ilyen hangfalnál illik, az alsó mély külön, lezárt ládában van. Összeraktam a dobozt, bekötöttem, és jöhetett a próba. Magassugárzó hiányában a hangképet nem volt módom tesztelni, viszont nem is kellett. Kipróbálván a hangfalat, a mélyek tökéletesen mentek, viszont a közepek kevésbé rondán recsegtek. Próbáltam rájönni a hiba forrására. Ha lenyomtam a pillék oldalát, akkor mintha csendesedett volna, de nem számottevően. Próbálkoztam vele, de sajnos nem jutottam dűlőre. Így elhatároztuk, hogy elvisszük a bácsinak.

 Bácsiról csak így röviden: ő itt a környék elektronika-guruja. Eszméletlen milyen boltja van. Össze-vissza van minden, de mivel ő zseni, mindent meg is talál. Olcsón és jól dolgozik. Ha mi már nem tudjuk megjavítani az adott dolgot, visszük hozzá, és ő tuti megcsinálja.

 elac5..jpg

Szóval elvittük neki, és mint mindig, most is varázslatot tett. A magasak helyére adott mind színben és méretben illeszkedő SAL magasokat, a közepeket pedig úgy megjavította, hogy semmi recsegő hangjuk nincsen.

 elac8..jpg

elac9..jpg

A hangfal lekerült az edzőterembe. Edzéshez illetve baráti sörözgetéshez adja a hangulatot, a javítása óta hibátlanul. Pici büszke rá nagyon, meg is értem. :)

A bejegyzés trackback címe:

https://multimeter.blog.hu/api/trackback/id/tr145448574

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Dávid Lipcsak 2017.01.20. 19:31:22

TESLA hagszorok de azok még mindig odabasz nekem is volt és nagyon jó eszt tudom mondani JAMO házimózival is nagyon szépen szol és 15wos de töbet bir mint 15 W :D
süti beállítások módosítása