Multiméter

Egy lelkes amatőr - elektronika, hangfal, erősítő, minden amit szerelni lehet-kedvelő srác - próbálkozásai cikkekbe foglalva, illetve bármi más, ami jön. Frissítési gyakoriság változó (ahogy kedvem lesz). Ha valamit szeretnél: molnar.bence08@gmail.com

Címkék

135 (1) 4 ohm (2) 511 (1) aiwa (1) bakelit (1) cr 138 (2) el (1) el135 (1) elac (1) építés (2) hs (1) hs511 (2) hs 511 (1) kazettás magnó (2) laminált parketta (2) lejátszó (1) lp (1) minimax (2) nc 430 (1) orion (4) osb lap (2) pioneer (1) pioneer a-44 (1) rádió (2) sal (2) sx-450 (1) sx-550 (1) sx450 (1) sx550 (1) sx 450 (1) sx 550 (1) tesla (1) tesla nc 430 (1) vdo (2) videoton (1) vinyl (1) Címkefelhő

Pioneer SX-450

2013.07.28. 20:50 eMBi07

5467881726_0f6815d220.jpg

Ezt az erősítőt még a bátyám vette magának, amikor annyi idős volt, mint én. Emlékei szerint 10 ezer forintot fizetett érte. Most (ha kész leszek vele), ennek a dupláját érné. Miután bátyám felköltözött Pestre az egyetem miatt, az erősítő itthon maradt. Sokáig, míg a bátyám hazajárt, a szobáját változatlanul hagytuk, így még mindig ott szolgált. Mikor véglegesen felköltözött Pestre, a szobát én kaptam meg. Akkor még nem igazán voltam oda az ilyen cuccokért, egyedül Papámtól örökölt Aiwa hifivel élveztem a zenehallgatás örömeit. Az erősítő egy ideig használaton kívül került. Aztán amikor édesapám elkezdte a stúdió projektet, akkor ez került le. Ugyanazokat az Orion HS 511-eseket hajtotta, mint most nálam. Aztán a stúdió fejlődött, a hifi erősítőket apukám végfokokra cserélte. Igaza is volt, hiszen egy stúdióba, illetve hangosításra olyan való. Megint pihent egy kicsit az erősítő, egészen addig, amíg meg nem untam, hogy a Genius 5.1-es hangfalam, amellett hogy akaratom ellenére folyamatosan veszi a szlovák középhullámot és meg is szólaltatja, folyamatosan csak a baj van vele, szarul szól, és sok helyet foglal. Ekkor vettem elő ismét ezt az erősítőt, ám először csak az előbb említett Aiwa hifi hangfalait szólaltatta meg. Ég és föld volt a különbség.

 3..jpg

Rövid használat után engem is elragadott az abszolút kezdők mániája, a Watt-harc. Ez a Pioneer egy kellemes 4x15 wattot produkál. Ám a stúdióból szintén felszabadult egy másik Pioneer hifi erősítő, de ez már egy új kor gyermeke volt. 2x250 Watt, és hatalmas, dögnehéz tápegység. Ha valamiben, akkor ebben van erő a mélyhangokhoz. Az Aiwákat lecseréltem a HS 511-esekre. Bitang rendszer volt, de ésszel kellett tekergetni az erősítőt, hiszen az Orionok zenei teljesítménye 100W (volt újkorában, de szerintem még akkor sem). De pár hónap használat után visszatértem erre az SX-450re. Le is írom, hogy miért.

 20120918657.jpg

Már a megvásárláskor törött volt a skálaüveg. Ez azóta is így van, ám sikerült a német ebay-ról beszereznem egy cseredarabot, az még beépítésre vár.

 A legelső dolog, amit csináltam, miután hosszú állásból elővettem, az egy tisztítás volt. Porecsettel és kompresszorral helyére tettem a dolgokat. A potméterek hajlamosak a recsegésre, így azt most tisztítottam, de ezt 3-4 havonta meg kell tennem. A skálavilágítás az évek során kiégett, ezt javítani akartam. Ez volt a legelső javításom életemben, így nem mértem meg mekkora feszültségű égők kellenek, csak próbálkoztam. Találtam egy megfelelő méretű 6V-os égőt, gyönyörűen világított. Sikerült találnom belőle még kettőt (ugyanis meglepő módon három égő kell bele), azokat is beforrasztottam. Szépen világított, nagyon elégedett voltam magammal. Miután a tisztítással és az égőcserével kész voltam, visszavittem a helyére és használtam. Pár nap múlva az egyik, majd a másik égő is kiégett. Legtovább a középső bírta. Ez nyilvánvalóvá tette nekem, hogy a 6V-os égő kicsi. 12V-os égőből megfelelő méretűt csak egyet találtam itthon. Azt beforrasztottam középre, elég gyenge fénye volt, de legalább nem égett ki. Így is maradt egy darabig, így raktam el, amikor a 250-es Pioneer-ra váltottam.

Közben sikerült egy pincetakarítást csinálni, így lett asztalom lent, bármikor kényelmesen tudtam dolgozni. Mivel megvoltak az Aiwa hangfalak és ez a kis Pioneer, egyértelmű volt, hogy őket leteszem a pincébe, és ott fognak zenét szolgáltatni.

 Mikor aztán már jobban ment a barkácsolás, eldöntöttem, hogy minden erősítőmet, hangfalamat felújítom. Vele kezdtem. Végre megmértem mekkora feszültség megy a lámpákra, 8V. Azon gondolkoztam, hogy nem akarok többet szórakozni a skálavilágítással, ha most megcsinálom. Így 12V-os égőket vettem, ezek biztosan bírni fogják. Beforrasztottam őket, szépen világítanak azóta is. Volt még kettő visszajelző lámpa az előlapon, amik sose világítottak emlékeim szerint. Néztem kapcsolási rajzot, majd az alapján volt bátorságom szétszerelni a foglalatukat. Nagyon apró méretű izzók kellenek oda (nem LED-ek!!!), sajnos nem emlékszem milyen feszültségértékűek, de az rémlik, hogy  1.5 Wattos. Az egyik Power feliratú, szerintem ez egyértelmű, a másik pedig Stereo. Evvel gondban voltam. Kapcsolási rajz szerinti helyre beforrasztottam, de nem világított. Aztán az egész használati utasítást átböngészve megtaláltam, hogy ez csak akkor világít ha Stereo rádióadást fogok. Igazából gondolhattam volna rá :)

 Pictures.jpg

Before/After kép :)

Miután lepucoltam a fém részeket és jó volt a világítás a foszló fa oldallécekre terelődött a figyelmem. Ahogy amerikai fórumokat olvastam kiderült, ez típushiba. Van, aki az egész fa oldalt újragyártja valami szebb fából, de nekem nem tetszett ez a megoldás. Egyrészt mert nem tudtam volna ilyen pontosan és szépen kivágni az új darabokat, másrészt szerettem volna megtartani az eredeti fákat. Szóval szükségem volt fahatású öntapadós fóliára. Azt gondoltam, hogy egyszerű lesz beszerezni, de nagyon nem volt az. Végigjártam 3 boltot, míg végül a negyedikben rendelésre tudtak hozni. Számítógépen tudták megmutatni, hogy milyen fa utánzatú fóliák vannak. Marha lassú volt az a gép, tele volt minden szarral, ráadásul Internet Explorer-el nyitotta meg az oldalakat. Egy örökkévalóság volt. Végül kiválasztottam a Mahagóni hatású fóliát. Jól nézett ki, és monitorról hasonlított a gyárira. Másfél hét volt mire meghozták. Mikor bementem, hogy vegyek belőle 1 métert, az eladó rám akarta sózni az egész tekercs fóliát valami 12 ezerért. Én mondtam, hogy csak 1 méter kell, így fizettem 950 forintot :)

 20121001728.jpg

20121001732.jpg

Sose fóliáztam előtte még, így elég érdekes volt. Apukám látott el néhány jó tanáccsal, de az első felragasztást kapásból sikerült elrontanom. Aztán ahogy jöttek az oldalak, úgy jöttem bele én is. A végére egészen vállalható lett. Egy gondom volt csupán, az oldallapok eredetileg ilyen préselt vagy fa forgácslapból készültek. Így az évek során alul, ahol néha hozzáütődött valamihez, felvált néhány centin a préselt fa. Ezt próbáltam pillanatragasztóval és asztalos szorítóval egyenesbe hozni, de felemásan sikerült.

 20121001730.jpg

Jelenleg itt tartunk most. Az erősítő, hogy ilyen szép lett, visszakerült az emeletre, és az a nagy dög jött le a pincébe. Nagyon szeretem a hangját, nagyon szeretem ahogyan kinéz. Ha sikerül a skálaüveget is kicserélnem, nagyon boldog leszek :) De arról majd egy későbbi cikkben!

 pioneer14.jpg

Ui: Pici barátomnak SX-550 típusú erősítője van, ami ennek a 450-esnek a nagytesója. Oldallapjai ugyanezek és ugyanúgy foszlottak, így hát neki is megcsináltam a maradék anyagból. Horror áron dolgozok, a felhasznált anyagért kértem 500 Ft-ot, ebben benne volt a ’munkadíjam’ is :)))))

Használati utasítás: http://www.kallhovde.com/pioneer/sx-450om.pdf

Kapcsolási rajz és egyéb: http://www.manualslib.com/manual/130510/Pioneer-Sx-450.html

A bejegyzés trackback címe:

https://multimeter.blog.hu/api/trackback/id/tr405430330

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása