Multiméter

Egy lelkes amatőr - elektronika, hangfal, erősítő, minden amit szerelni lehet-kedvelő srác - próbálkozásai cikkekbe foglalva, illetve bármi más, ami jön. Frissítési gyakoriság változó (ahogy kedvem lesz). Ha valamit szeretnél: molnar.bence08@gmail.com

Címkék

135 (1) 4 ohm (2) 511 (1) aiwa (1) bakelit (1) cr 138 (2) el (1) el135 (1) elac (1) építés (2) hs (1) hs511 (2) hs 511 (1) kazettás magnó (2) laminált parketta (2) lejátszó (1) lp (1) minimax (2) nc 430 (1) orion (4) osb lap (2) pioneer (1) pioneer a-44 (1) rádió (2) sal (2) sx-450 (1) sx-550 (1) sx450 (1) sx550 (1) sx 450 (1) sx 550 (1) tesla (1) tesla nc 430 (1) vdo (2) videoton (1) vinyl (1) Címkefelhő

Viditorony 2.0

2013.07.27. 23:00 eMBi07

Ahogy azt a cím is sejteti, ez egy készülő új, továbbfejlesztett változat lesz. No de először illene elmagyaráznom mi is az a Viditorony. Nagyon egyszerű a recept: egy padláson talált eredetileg Videoton hangfal SAL mélyekkel, egy kevés OSB lap, egy régi kazettás autós magnó, némi kábel, egy PC-táp, valamint egy kazetta adapter aminek jack csatlakozója van. Ennek az egésznek az a célja, hogy bárhova kell zenét szolgáltatni: kerti parti, munka közben, vagy éppen suliba, akkor szállítható legyen az egész cucc.

20121111858.jpg

Ez a kép az 1.0-ás verzió építése közben készült. Itt még csak próbáltam összehozni a dolgokat, apukám építette táp segítségével. Az alapötletem az volt, hogy egy 12V-os egyenáramú táppal (router, nyomtató, akármi) fog működni. Hamar beláttam, hogy egyrészt szánalmas minőségű tápok vannak, másrészt egy kazettás magnó meghajtásához mind édeskevés. A 12V papíron még csak-csak meg volt, de az 1-2 amperos áramerősség még a világításhoz sem volt elég (a rádióra max 10 amper volt írva, gondolom ennél kisebb áramerősséggel is elmegy, de a teljesítmény élvezhetetlenül kicsi lett volna). Ekkor egy barátom jóvoltából, egy csere útjaként hozzám került a számítógép táp. Ez több mint tökéletes volt a célra. Doboz nélkül összerakva csodásan működött. Dobozt is fabrikáltam hozzá, borzasztó lett, de a célnak megfelelt és hamar kész is lett. Volt egy kis gondom, ami amatőrségemnek tudható be. Mint mondtam a dolgokat üresen összekábelezve szépen szólt, de amint dobozba került az egész, torz lett és hallgathatatlan. Szétszedtem, és rájöttem, hogy a rádióból kijövő többi hangfalkábelt nem szigeteltem le, és valószínűleg összeértek. Ezután rendben volt.

 20121218927.jpg

Ez a kép a volt iskolámban készült. A srácok nagyon örültek a hangos metálzenének, a lányok kevésbé :D Az 1.0-ás verziónál a teszt és a funkció előbbre való volt, mint a megjelenés. A 2.0-ás verziót nem csak a széppé varázsolás miatt terveztem, hanem mert a számítógéptáp mellé be akartam szerezni egy motor vagy bármi kisméretű 12V-os akksiját, hogy ha esetleg nem lenne áramforrás a közelben, zenét fél vagy akár 1 órára is tudjak szolgáltatni. :) Akksi sajnos nehezen lett. Pici barátom (igen, azért Pici mert 2 méter magas) Simsonjában használt akksija sajna már mélykisüléses állapotban volt. Most sikerült szereznem a szomszédtól egy zselés, egész méretes akksit. Az üzemidőre még nincsenek adataim, lévén hogy nem próbáltam ki. Bízok magamban így összerakás után tesztelek csak.

WP_20130614_008dfgdfgdf.jpg
Ezen a képen épp egy kerti partin teljesít szolgálatot. Meglepő, de ez a kis cucc egy 650 négyzetméteres kertet egész kellemesen megtöltött háttérzeneként.

 

Szóval a mai napon nekiláttam megépíteni a 2.0-át. A vastag OSB lapot vékony laminált padlóra cseréltem. Nem vagyok biztos benne mennyire fogja bírni stabilitás szempontjából, de most a súlycsökkentés minden előtt van. A külső kapcsolókat, amiből három lesz (On/off, akksi/táp, töltés be/ki) nem sikerült egy vonalba fúrni. Ez a bénaságomnak köszönhető, na meg hogy elég nehéz három ugyanolyan téglalap alakú lyukat vágni/reszelni miniplex nélkül. Egyébként a rögzítésekkel egészen elégedett vagyok, szerintem szépek lesznek. A facsavarokat próbálom kerülni a laminált padló vékonysága miatt, bár egy-két helyen szükségszerű a használata. Hatalmas segítség anyukám éveken át gyűjtött IKEA doboza, ahonnan a fém sarokelemeket lenyúltam :)

 WP_20130727_006werwerwer.jpg

A doboz magassága egész egyszerűen a laminált padló szélessége. Szerencsére eddig úgy néz ki, hogy minden ki fog jönni centire. Az előző verzióban a rádió nem volt külön rögzítve. Az adta meg a tartását, hogy sikerült kicsit rövidebbre vágnom az előlapot, ám ugyanúgy hozzá kellett csavaroznom az alap-OSB lapra, így hozzászorította az egészet. Most találtam L alakú tartókat, amivel jól le tudtam fogatni. A rádió került alulra, mégpedig azért, mert az akksinak (ami először úgy volt, hogy magába a hangfaldobozba kerül) savassága lévén, még ha zselés is, van némi párolgása. Ennek mindenképpen szabad utat szerettem volna adni.

WP_20130727_009zuizuizuiz.jpg

A három távtartó pöcök az akksi tartását szolgálja. Nem rakhattam rá csak simán a rádióra, mert egyrészt összenyomta volna, másrészt a rádióban is vannak melegedő alkatrészek, aminek szellőzési rést kellett biztosítanom. Ha hátulról nézzük a dolgokat, az akksi a bal oldalra kerül, a táp pedig a jobb oldalra. Azért lesz így, mert így marad hely bekötni a kábeleket (reményeim szerint). Mindkét áramforrást Hilti-szalaggal fogom lefogatni.

 WP_20130727_007ertertert.jpg

A kapcsolási rajz még nem teljesen tiszta, de már vannak ötleteim. Próbálok nem kábelrengeteget hagyni a dobozban, ám ez nehéz, mivel nem akarom levágni a felesleges kábeleket a tápról, mivel ha nem megy a konstrukció, legalább máshova tudjam még használni :)

Itt tartok most nagyjából. Hátra vannak az oldallapok, a tető, PC táp lefogatás, kábelezés, és hátlap. Reményeim szerint erre a héten sor kerül.

Felhasználható szakirodalom, a rádió használati utasítása (egészen pontosan az ugyanilyen típusjelű CD lejátszóé, de rengeted dolog ugyanott van ezen, mint a kazettás testvérénél):

http://www2.produktinfo.conrad.com/datenblaetter/375000-399999/378728-an-01-en-VDO_RDS_CD_Tuner_CD_136.pdf

A bejegyzés trackback címe:

https://multimeter.blog.hu/api/trackback/id/tr555429324

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása