Multiméter

Egy lelkes amatőr - elektronika, hangfal, erősítő, minden amit szerelni lehet-kedvelő srác - próbálkozásai cikkekbe foglalva, illetve bármi más, ami jön. Frissítési gyakoriság változó (ahogy kedvem lesz). Ha valamit szeretnél: molnar.bence08@gmail.com

Címkék

135 (1) 4 ohm (2) 511 (1) aiwa (1) bakelit (1) cr 138 (2) el (1) el135 (1) elac (1) építés (2) hs (1) hs511 (2) hs 511 (1) kazettás magnó (2) laminált parketta (2) lejátszó (1) lp (1) minimax (2) nc 430 (1) orion (4) osb lap (2) pioneer (1) pioneer a-44 (1) rádió (2) sal (2) sx-450 (1) sx-550 (1) sx450 (1) sx550 (1) sx 450 (1) sx 550 (1) tesla (1) tesla nc 430 (1) vdo (2) videoton (1) vinyl (1) Címkefelhő

Viditorony 2.0 - 2. cikk

2013.08.01. 21:16 eMBi07

Nos, hát elég sok minden történt az előző cikk óta. Ott fejeztem be, hogy készen van az előlap és a távtartók az akksihoz.

 1..jpg

A távtartókra nagyon büszke voltam, szerintem egész szépen kiviteleztem :) Igen ám, de végig úgy mértem az akksit a távtartókhoz, hogy az akksi széle, a rádió szélével lesz együtt. Aztán amikor felszereltem a szemből nézve bal oldali oldallapot, és elkezdtem volna a távtartók közti fadarabot lemérni, akkor láttam, hogy az akksi nem a rádió széléig ér, hanem ugye az oldallapig. Ez alapjában véve így jó, mert akkor a PC táp így fér el mellette, de a távtartók így viszont haszontalanak lettek. Legalább is elsőre ezt gondoltam. Az egyiket valóban nem használtam, mert messze volt, meg nem is lett volna értelme oda bármit csinálni. Képen látható lesz melyikeket használtam végülis. Ennek a résznek többször is nekifutottam, elég sok faanyagot elpazarolva. Mert ami fejben egész jól hangozott, lemérve, méretre vágva és odapróbálva nem volt az. Aztán csak kiötlöttem a jó megoldást. Ami aztán mégis tökéletesítésre szorult :D De annyi baj legyen, lényeg hogy most jó. Mint előző cikkemben említettem, Hilti-szalaggal terveztem lefogatni cuccot. Ki is ötlöttem hogyan legyen, keresztben az akksin. Fel tudom használni az egyik oldaltartó csavart, meg a távtartó alapjára úgyis fúrtam lyukakat a szellőzés miatt, oda mehetett a másik csavar. Ráimádkoztam az anyákat a csavarokra, meghúztam, az akksit rögzítettnek tekintettem.

 2..jpg

Felszereltem a másik oldallapot is. Tetszettek a felfogatások, hogy nem lemezcsavarral oldottam meg. Igyekeztem szimmetrikusra csinálni, hogy azért nézzen is ki valahogy. Pár kábelt bekötöttem, csak úgy pihenésképpen. A kapcsolási rajz is letisztult előttem, de arról majd később.

 3.3..jpg

Kíváncsi voltam, hogy valóban befér-e a PC táp az akkumlátor mellé, így hát belepróbáltam. A vér is megfagyott bennem, amikor láttam, hogy valamiért nem megy be a helyére. Szerencsére hamar kapcsoltam: annyira kicentiztem az egész dolgot, hogy a Hilti szalag pont útban van. Megoldani nem volt nehéz, a keresztbekötés helyett hosszában tettem át a szalagot. Így még a meghúzás sem volt olyan nehéz szülés. Hiába, a jó megoldások idővel jönnek :) Örömmel konstatáltam, hogy minden méretre kijött, így hát nekiláttam a hátfal kivágásának. Ettől a résztől féltem a legjobban, mivel még nem volt konkrét tervem arra, hogy a doboznak a hátulja vagy a teteje lesz-e nyitható, úgy értve, hogy ha valami gond van a hangfallal, valami elromlott belül, hol tudom elkezdeni szétszedni.

 

A hátfalat is olyan mód akartam rögzíteni, mint az előlapot, azaz alul. Hátulról nézve a jobb oldali sarokelemhez borzasztó nehezen lehetett hozzáférni. Sajnos nem volt más választás, mert oldalt már volt lent egy összefogó csavar, feljebb meg nem tehettem az oldallapon, mert egyik irányban a táp lesz ott valahol, a másik irányból meg már ott volt az akksi. Szóval muszáj volt bűvészkednem a csavarok berakásával. Mikor betettem az előlapot, pontosabban be akartam tenni, akkor szembesültem azzal, hogy mennyire összetart hátrafele a doboz. Ugyanekkor észrevettem, hogy elől az oldallapok aljánál rés van az alaplaphoz képest. Így már minden tiszta volt, nem pontosan derékszögűek és egyenesek a sarokelemek. Úgy gondoltam nem szedem szét az egészet, hanem vágok akkora hátlapot, amit nem összetartó oldallapok esetén kellene, és erővel belenyomom a helyére. Az ötlet jó volt, kicsit nehézkes volt a helyére rakás, de jó lett.

 5..jpg

Ekkor már muszáj volt ötletelnem a tetőre is. Azt találtam ki, hogy egy vékony OSB lapra teszem rá a laminált lapot. Ezt azért, mert ugye a tetőre lesz rakva a fogantyú, aminek bírni kell az egész torony súlyát, valamint a laminált padlókra sincs teherbírási tapasztalatom, így valahova mindenképp akartam tenni valami fajta erősítést. Ez, mint később kiderült a komplett hátfal-tető illeszkedést megkavarta, ami elég sok fejtörést okozott. Ugyanakkor, mivel itt vastagabb volt a fa, a tető lett az a pont ahol el lehet majd kezdeni szétbontani a dobozt. Ez az elem volt az, amit kívülről nézve facsavarokkal rögzítettem.

 6..jpg

A tető elhelyezésén is sokat agyaltam. Nem tudtam eldönteni hogy most teljesen rátegyem az oldallapokra (meg az elő és hátlapokra), vagy úgy vágjam ki hogy beessen közéjük, és úgy legyen rögzítve. Végül aztán egy vegyes megoldás lett. A laminált padlónak a hosszabbik oldalai különböznek. Az egyik fele apa a másik anya. Ez teszi ugye lehetővé azt, hogy egymásba csatlakoztathatók legyenek, így kvázi illesztési hézag nélkül tehetők le. Az összes oldallapot (ide most beletartozik az elő és hátlap) úgy tettem le, hogy az alaplapon volt az anya részük, a tetőnél pedig az apa részük. Az apa rész a keskenyebb ugye. Most jól figyeljetek, mert próbálom elmagyarázni a lehetetlent, hogy el is tudjátok képzelni. Az apa rész középen van, és keskenyebb, mint maga a laminált padló vastagsága. Ettől a keskeny közép résztől számítva két oldalt mellette van még egyenlő méretű kis hely. E kettő oldali kis hely közül engem a belső érdekelt. Mert ha pontosan sikerülne kivágnom a tetőre szánt laminált padlót, akkor az ráfeküdne erre a kis kiállásra belül, és lenne egy biztos helye a tetőnek. Ehhez az kell, hogy a tető alatt lévő merevítő OSB lap egy kicsivel kisebb legyen mint maga a tetőnyílás. Huhh, remélem értettétek :D

 8..jpg

Úgy néz ki, többé-kevésbé sikerült a terv. Annyira pontos kivágás nem jött össze, de felült a tető ahogy elképzeltem, szóval jó lett. Feljelöltem a tápot, ugyanis azt részben a tetőre csavaroztam. Felpróbáltam a tetőt, így be tudtam jelölni, hogy a hátlapon mekkora részt kell kivágnom a tápnak. Mikor ezekkel megvoltam, rátértem az elektromos kötésre.

 

Az előző cikk aljára belinkeltem a rádió kapcsolási rajzát. Ez alapján pofonegyszerű volt bekötni mindent. A rádió, az akksi és a táp negatívjait összekötöttem. Az előlapon lévő kapcsolók a pozitívot kapcsolgatták mindenhol.

 

Töltés: A táp pozitív 12V-ról ment egy kábel a kapcsolóra, a kapcsolóról pedig ment egy másik kábel akksi pozitív sarujáig.

 

Akksi/táp váltó: Ez is egyszerű ment egy-egy kábel az akksi és a táp pozitívjával a kapcsoló két szélső sarujára. A középső saruról meg ment egy kábel a be/kikapcsolóra.

 

Be/Kikapcsoló: Nem hiszem, hogy magyarázni kellene.

 

A hangfalkötésben annyi csavar történt, hogy kitaláltam menet közben, hogy ha már lúd, akkor legyen kövér. Ráteszek egy hangfalcsatlakozót a hátlapra, (amit ezúton is nagyon köszönök Pici barátomnak) és csinálok még egy ilyen méretű hangfalat, és ha kedvem tartja akkor 2 hangfallal, tehát sztereóként tudok zenét szolgáltatni :) Hülye vagyok, igaz? Meglepő módon ez a hangfalcsatlakozó egy Videoton autós hangfalból származik :)

 7..jpg

Miután a kötésekkel megvoltam mindenhol (köszi a sarukat Apu!), próbáltam elrendezni a kábeleket. Mikor fel akartam szerelni a hátlapot rájöttem, hogy a plusz hangfalcsatlakozónak elfelejtettem kivágni a helyét. Jó rondára sikerült a vágás, na mindegy. Aztán megláttam, hogy a plusz OSB lap miatt a hátlap nem takarja el rendesen az egészet, hanem van egy kis csík a táp és a laminált tető között. Örültem neki nagyon, de ennyi szépséghibát megpróbálok elviselni. Először felbűvöltem a hátlapot. Ezt, mint mondtam csak alulról fogták a csavarok. Felülről a táp nehezedett rá, így kölcsönösen megtámasztják egymást. Alapból is úgy be van erőltetve a hátlap, hogy nem tudna mozogni, szóval jó ez így. Ezután még gyorsan fúrtam szellőző lyukakat. Mégiscsak melegedő alkatrészek vannak bent. Felment a tető is, arra is került pár lyuk. 2-2 csavarral pedig meg is fogattam.

 9..jpg

Bedugtam, kipróbáltam. Minden úgy működik, ahogy gondoltam, csak sajna a töltő kapcsolója nem világít. De sebaj :) Viszont egy dolog miatt szét kell szednem még, ugyanis sikerült két egy oldalon lévő hangfalt bekötnöm. Magyarul olyan, mintha az autóban a két bal oldali hangszóró szólna. Szóval most a mono-t hallgatom két hangfalról. Ez azért így nem buli :D Majd átkötöm még, és utána jöhet a tesztelés meg a feliratozás az előlapra.

A bejegyzés trackback címe:

https://multimeter.blog.hu/api/trackback/id/tr565438928

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása